Ders Adı Epistemoloji ve Bilim Felsefesi
Ders Kodu 02FDB5175
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisansüstü
Yıl Hazırlık
Dönem 2.Yarıyıl
AKTS 6
Dersi Veren(ler) 3-Nejdet Durak
Dersin Yardımcıları
Dersin Öğrenme Çıktıları günümüz bilim felsefelerini ve epistemoloji teorilerinin ve temellerinin öğrenilmesi
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
-
Dersin İçeriği ilk çağdan 20 yy.a kadar Epistemolojinin ve bilim felsefeninin gelişimini ortaya koyarak epistemoloji ile bilim felsefesi arasındaki ilişkinin analiz edilmesi
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Hedefleri
Dersin Amacı Bilginin tanımı, kaynağı ve değeri konusunda filozofların yaklaşımlarına yer vererek farklı bilgi biçimlerinin olduğunu anlatıp bilim felsefesiyle epistemolojiyi karşılaştırmak
WorkPlacement Kullanılmamaktadır
Hafta Konular  
1 felsefe akımları ve epistemoloji
  Ön Hazırlık: Lakatos, Imre & Musgrave, Alan (derleme) (1992) Bilginin Gelişimi ve Bilginin Gelişimiyle İlgili Teorilerin Eleştirisi, çev. Hüsamettin Aslan, İstanbul: Paradigma Yayınevi. T.S.Kuhn: Keşfin Mantığı mı Yoksa Araştımanın Psikolojisi mi? J.W.N.Watkins: ‘Olağan Bilime’ Hayır S.E. Toulmin: Olağan ve Devrimci Bilim Arasındaki Ayırım Geçerli midir? L. Pearce Williams: Olağan Bilim, Bilimsel Devrimler ve Bilim Tarihi K.R.Popper: Olağan Bilim ve Tehlikeleri
2 felsefe akımları ve bilim felsefesi
  Ön Hazırlık: Lakatos, Imre & Musgrave, Alan (derleme) (1992) Bilginin Gelişimi ve Bilginin Gelişimiyle İlgili Teorilerin Eleştirisi, çev. Hüsamettin Aslan, İstanbul: Paradigma Yayınevi. T.S.Kuhn: Keşfin Mantığı mı Yoksa Araştımanın Psikolojisi mi? J.W.N.Watkins: ‘Olağan Bilime’ Hayır S.E. Toulmin: Olağan ve Devrimci Bilim Arasındaki Ayırım Geçerli midir? L. Pearce Williams: Olağan Bilim, Bilimsel Devrimler ve Bilim Tarihi K.R.Popper: Olağan Bilim ve Tehlikeleri
3 deneycilik ve bilim felsefesi
  Ön Hazırlık: Lakatos, Imre & Musgrave, Alan (derleme) (1992) Bilginin Gelişimi ve Bilginin Gelişimiyle İlgili Teorilerin Eleştirisi, çev. Hüsamettin Aslan, İstanbul: Paradigma Yayınevi. T.S.Kuhn: Keşfin Mantığı mı Yoksa Araştımanın Psikolojisi mi? J.W.N.Watkins: ‘Olağan Bilime’ Hayır S.E. Toulmin: Olağan ve Devrimci Bilim Arasındaki Ayırım Geçerli midir? L. Pearce Williams: Olağan Bilim, Bilimsel Devrimler ve Bilim Tarihi K.R.Popper: Olağan Bilim ve Tehlikeleri
4 akılcılık ve epistemik bakış açısı
  Ön Hazırlık: Lakatos, Imre & Musgrave, Alan (derleme) (1992) Bilginin Gelişimi ve Bilginin Gelişimiyle İlgili Teorilerin Eleştirisi, çev. Hüsamettin Aslan, İstanbul: Paradigma Yayınevi. T.S.Kuhn: Keşfin Mantığı mı Yoksa Araştımanın Psikolojisi mi? J.W.N.Watkins: ‘Olağan Bilime’ Hayır S.E. Toulmin: Olağan ve Devrimci Bilim Arasındaki Ayırım Geçerli midir? L. Pearce Williams: Olağan Bilim, Bilimsel Devrimler ve Bilim Tarihi K.R.Popper: Olağan Bilim ve Tehlikeleri
5 Kritisizm ve bilim felsefesi
  Ön Hazırlık: Lakatos, Imre & Musgrave, Alan (derleme) (1992) Bilginin Gelişimi ve Bilginin Gelişimiyle İlgili Teorilerin Eleştirisi, çev. Hüsamettin Aslan, İstanbul: Paradigma Yayınevi. T.S.Kuhn: Keşfin Mantığı mı Yoksa Araştımanın Psikolojisi mi? J.W.N.Watkins: ‘Olağan Bilime’ Hayır S.E. Toulmin: Olağan ve Devrimci Bilim Arasındaki Ayırım Geçerli midir? L. Pearce Williams: Olağan Bilim, Bilimsel Devrimler ve Bilim Tarihi K.R.Popper: Olağan Bilim ve Tehlikeleri
6 sezgicilik ve epistemoloji
  Ön Hazırlık: Lakatos, Imre & Musgrave, Alan (derleme) (1992) Bilginin Gelişimi ve Bilginin Gelişimiyle İlgili Teorilerin Eleştirisi, çev. Hüsamettin Aslan, İstanbul: Paradigma Yayınevi. T.S.Kuhn: Keşfin Mantığı mı Yoksa Araştımanın Psikolojisi mi? J.W.N.Watkins: ‘Olağan Bilime’ Hayır S.E. Toulmin: Olağan ve Devrimci Bilim Arasındaki Ayırım Geçerli midir? L. Pearce Williams: Olağan Bilim, Bilimsel Devrimler ve Bilim Tarihi K.R.Popper: Olağan Bilim ve Tehlikeleri
7 sezgicilik ve bilim felsefesi
  Ön Hazırlık: Lakatos, Imre & Musgrave, Alan (derleme) (1992) Bilginin Gelişimi ve Bilginin Gelişimiyle İlgili Teorilerin Eleştirisi, çev. Hüsamettin Aslan, İstanbul: Paradigma Yayınevi. T.S.Kuhn: Keşfin Mantığı mı Yoksa Araştımanın Psikolojisi mi? J.W.N.Watkins: ‘Olağan Bilime’ Hayır S.E. Toulmin: Olağan ve Devrimci Bilim Arasındaki Ayırım Geçerli midir? L. Pearce Williams: Olağan Bilim, Bilimsel Devrimler ve Bilim Tarihi K.R.Popper: Olağan Bilim ve Tehlikeleri
8 vize
9 pozitivizm ve bilim felsfesi
  Ön Hazırlık: Lakatos, Imre & Musgrave, Alan (derleme) (1992) Bilginin Gelişimi ve Bilginin Gelişimiyle İlgili Teorilerin Eleştirisi, çev. Hüsamettin Aslan, İstanbul: Paradigma Yayınevi. T.S.Kuhn: Keşfin Mantığı mı Yoksa Araştımanın Psikolojisi mi? J.W.N.Watkins: ‘Olağan Bilime’ Hayır S.E. Toulmin: Olağan ve Devrimci Bilim Arasındaki Ayırım Geçerli midir? L. Pearce Williams: Olağan Bilim, Bilimsel Devrimler ve Bilim Tarihi K.R.Popper: Olağan Bilim ve Tehlikeleri
10 sezgicilik ve epistemik değeri
  Ön Hazırlık: Lakatos, Imre & Musgrave, Alan (derleme) (1992) Bilginin Gelişimi ve Bilginin Gelişimiyle İlgili Teorilerin Eleştirisi, çev. Hüsamettin Aslan, İstanbul: Paradigma Yayınevi. T.S.Kuhn: Keşfin Mantığı mı Yoksa Araştımanın Psikolojisi mi? J.W.N.Watkins: ‘Olağan Bilime’ Hayır S.E. Toulmin: Olağan ve Devrimci Bilim Arasındaki Ayırım Geçerli midir? L. Pearce Williams: Olağan Bilim, Bilimsel Devrimler ve Bilim Tarihi K.R.Popper: Olağan Bilim ve Tehlikeleri
11 temel bilgi kuramları
  Ön Hazırlık: Lakatos, Imre & Musgrave, Alan (derleme) (1992) Bilginin Gelişimi ve Bilginin Gelişimiyle İlgili Teorilerin Eleştirisi, çev. Hüsamettin Aslan, İstanbul: Paradigma Yayınevi. T.S.Kuhn: Keşfin Mantığı mı Yoksa Araştımanın Psikolojisi mi? J.W.N.Watkins: ‘Olağan Bilime’ Hayır S.E. Toulmin: Olağan ve Devrimci Bilim Arasındaki Ayırım Geçerli midir? L. Pearce Williams: Olağan Bilim, Bilimsel Devrimler ve Bilim Tarihi K.R.Popper: Olağan Bilim ve Tehlikeleri
12 temel bilim felsefeleri ve temsicilcileri
  Ön Hazırlık: Lakatos, Imre & Musgrave, Alan (derleme) (1992) Bilginin Gelişimi ve Bilginin Gelişimiyle İlgili Teorilerin Eleştirisi, çev. Hüsamettin Aslan, İstanbul: Paradigma Yayınevi. T.S.Kuhn: Keşfin Mantığı mı Yoksa Araştımanın Psikolojisi mi? J.W.N.Watkins: ‘Olağan Bilime’ Hayır S.E. Toulmin: Olağan ve Devrimci Bilim Arasındaki Ayırım Geçerli midir? L. Pearce Williams: Olağan Bilim, Bilimsel Devrimler ve Bilim Tarihi K.R.Popper: Olağan Bilim ve Tehlikeleri
13 bilgi - bilim ilişkisi
  Ön Hazırlık: Lakatos, Imre & Musgrave, Alan (derleme) (1992) Bilginin Gelişimi ve Bilginin Gelişimiyle İlgili Teorilerin Eleştirisi, çev. Hüsamettin Aslan, İstanbul: Paradigma Yayınevi. T.S.Kuhn: Keşfin Mantığı mı Yoksa Araştımanın Psikolojisi mi? J.W.N.Watkins: ‘Olağan Bilime’ Hayır S.E. Toulmin: Olağan ve Devrimci Bilim Arasındaki Ayırım Geçerli midir? L. Pearce Williams: Olağan Bilim, Bilimsel Devrimler ve Bilim Tarihi K.R.Popper: Olağan Bilim ve Tehlikeleri
14 bilgi - inanç ilişkisi
  Ön Hazırlık: Lakatos, Imre & Musgrave, Alan (derleme) (1992) Bilginin Gelişimi ve Bilginin Gelişimiyle İlgili Teorilerin Eleştirisi, çev. Hüsamettin Aslan, İstanbul: Paradigma Yayınevi. T.S.Kuhn: Keşfin Mantığı mı Yoksa Araştımanın Psikolojisi mi? J.W.N.Watkins: ‘Olağan Bilime’ Hayır S.E. Toulmin: Olağan ve Devrimci Bilim Arasındaki Ayırım Geçerli midir? L. Pearce Williams: Olağan Bilim, Bilimsel Devrimler ve Bilim Tarihi K.R.Popper: Olağan Bilim ve Tehlikeleri
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Felsefe ve Din Bilimleri alanında bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme, analiz ve sentez yapma becerisi. 5
2 Değişim, gelişim ve yeniliklere açık olma ve yeni fikir üretebilme becerisi. 4
3 Disiplinler arası işbirliği içinde çalışabilme becerisi. 4
4 Uzmanlık alanındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri yakından takip edebilme becerisi. 5
5 Uzmanlık alanında ulusal ve uluslar arası iletişim kurabilme becerisi. 5
6 Akademik ve mesleki hayatın gerektirdiği insani davranış ve etik kurallara duyarlı olma. 4
7 Alanlarında uzmanlık düzeyinde alan bilgisi. 5
8 Alanındaki problemleri tanımlayabilme, sınıflandırma, modelleme, çözümleme yetkinliği. 5
9 Alanında teorik ve uygulamalı araştırma yapabilecek metodolojik bilgi ve beceri. 4
10 Paydaş kurumların çalışma alanı ile ilgili bilimsel katkı sağlayabilme becerisi. 5
11 Eğitim-öğretim strateji, ilke, yöntem ve tekniklerini tanıma ve uygulama becerisi. 0
12 Bilimsel bilgi ve birikim ve tecrübelerini ülke kalkınmasında kullanma görev ve sorumluluk becerisi. 4
13 Felsefe ve Din Bilimleri ile ilgili metodolojik bilgiye sahip olma. 5
14 Bilimsel veya grup çalışmaları yaparak bilimsel araştırma tekniklerine ve etik kurallarına uygun olarak bilimsel bilgi üretebilme yetkinliği. 4
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 50
Kısa Sınav 0 0
Ödev 1 50
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
TOPLAM 100
Yıliçinin Başarıya Oranı 50
Finalin Başarıya Oranı 50
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Ödevler 6 7 42
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 15 15
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 25 25
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 166    
Dersin Akts Kredisi 6    
Ders Notu
Diğer Kaynaklar Lakatos, Imre & Musgrave, Alan (derleme) (1992) Bilginin Gelişimi ve Bilginin Gelişimiyle İlgili Teorilerin Eleştirisi, çev. Hüsamettin Aslan, İstanbul: Paradigma Yayınevi. T.S.Kuhn: Keşfin Mantığı mı Yoksa Araştımanın Psikolojisi mi? J.W.N.Watkins: ‘Olağan Bilime’ Hayır S.E. Toulmin: Olağan ve Devrimci Bilim Arasındaki Ayırım Geçerli midir? L. Pearce Williams: Olağan Bilim, Bilimsel Devrimler ve Bilim Tarihi K.R.Popper: Olağan Bilim ve Tehlikeleri
Materyal
Dökümanlar
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri
Konferanslar, Uygulamalı Dersler, Sunumlar, Seminerler, Projeler, Laboratuar Uygulamaları(gerekirse)