Ders Adı Bilim Felsefeleri ve Bilimler Tarihi
Ders Kodu 02FDB5176
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisansüstü
Yıl Hazırlık
Dönem 2.Yarıyıl
AKTS 6
Dersi Veren(ler) 3-Nejdet Durak
Dersin Yardımcıları
Dersin Öğrenme Çıktıları Bilim felsefesi hakkında bilgi sahibi olma
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
-
Dersin İçeriği bilimlerin gelişiminin felsefi alt yapısının analiz edilmesi, ana metinlerin okunması
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Hedefleri bilim felsefesinin gelişimini ve içeriğini analiz etme
Dersin Amacı Bilim felsefesi, bilimin ne olduğunu, bilimsel kuramların özgül yapısını, bilimsel bilginin epistemolojik statüsünü, bilimsel yöntemin (ya da yöntemlerin) anlamını, bilim alanı ve bilimsel bilginin nesnesini, bilimin gelişiminin anlamını, özet olarak bir bütün bilimin konumu, gelişimi ve iç-yapısını değerlendirme
WorkPlacement Kullanılmamaktadır
Hafta Konular  
1 bilim ve felsefe
  Ön Hazırlık: * Bilim Felsefesi, Cemal Yıldırım, Remzi Kitapevi. * Felsefe Tarihi, Macit Gökberk, Remzi Kitapevi. * Bilimsel devrimlerin Yapısı, Thomas Kuhn.
2 felsefenin konusu olarak bilim
  Ön Hazırlık: * Bilim Felsefesi, Cemal Yıldırım, Remzi Kitapevi. * Felsefe Tarihi, Macit Gökberk, Remzi Kitapevi. * Bilimsel devrimlerin Yapısı, Thomas Kuhn.
3 bilimsel yöntemler
  Ön Hazırlık: * Bilim Felsefesi, Cemal Yıldırım, Remzi Kitapevi. * Felsefe Tarihi, Macit Gökberk, Remzi Kitapevi. * Bilimsel devrimlerin Yapısı, Thomas Kuhn.
4 bilimler tarihi
  Ön Hazırlık: * Bilim Felsefesi, Cemal Yıldırım, Remzi Kitapevi. * Felsefe Tarihi, Macit Gökberk, Remzi Kitapevi. * Bilimsel devrimlerin Yapısı, Thomas Kuhn.
5 nesnellik
  Ön Hazırlık: * Bilim Felsefesi, Cemal Yıldırım, Remzi Kitapevi. * Felsefe Tarihi, Macit Gökberk, Remzi Kitapevi. * Bilimsel devrimlerin Yapısı, Thomas Kuhn.
6 pozitivizm
  Ön Hazırlık: * Bilim Felsefesi, Cemal Yıldırım, Remzi Kitapevi. * Felsefe Tarihi, Macit Gökberk, Remzi Kitapevi. * Bilimsel devrimlerin Yapısı, Thomas Kuhn.
7 Ampirizm
  Ön Hazırlık: * Bilim Felsefesi, Cemal Yıldırım, Remzi Kitapevi. * Felsefe Tarihi, Macit Gökberk, Remzi Kitapevi. * Bilimsel devrimlerin Yapısı, Thomas Kuhn.
8 vize
9 bilgi çeşitleri
  Ön Hazırlık: * Bilim Felsefesi, Cemal Yıldırım, Remzi Kitapevi. * Felsefe Tarihi, Macit Gökberk, Remzi Kitapevi. * Bilimsel devrimlerin Yapısı, Thomas Kuhn.
10 bilimsel bilginin niteliği
  Ön Hazırlık: * Bilim Felsefesi, Cemal Yıldırım, Remzi Kitapevi. * Felsefe Tarihi, Macit Gökberk, Remzi Kitapevi. * Bilimsel devrimlerin Yapısı, Thomas Kuhn.
11 Realizm
  Ön Hazırlık: * Bilim Felsefesi, Cemal Yıldırım, Remzi Kitapevi. * Felsefe Tarihi, Macit Gökberk, Remzi Kitapevi. * Bilimsel devrimlerin Yapısı, Thomas Kuhn.
12 Bilimsel ilerlemelerin yapısı
  Ön Hazırlık: * Bilim Felsefesi, Cemal Yıldırım, Remzi Kitapevi. * Felsefe Tarihi, Macit Gökberk, Remzi Kitapevi. * Bilimsel devrimlerin Yapısı, Thomas Kuhn.
13 bilimler tarihi metin okumaları
  Ön Hazırlık: * Bilim Felsefesi, Cemal Yıldırım, Remzi Kitapevi. * Felsefe Tarihi, Macit Gökberk, Remzi Kitapevi. * Bilimsel devrimlerin Yapısı, Thomas Kuhn.
14 bilim felsefesi metinlerini okunması
  Ön Hazırlık: * Bilim Felsefesi, Cemal Yıldırım, Remzi Kitapevi. * Felsefe Tarihi, Macit Gökberk, Remzi Kitapevi. * Bilimsel devrimlerin Yapısı, Thomas Kuhn.
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Felsefe ve Din Bilimleri alanında bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme, analiz ve sentez yapma becerisi. 3
2 Değişim, gelişim ve yeniliklere açık olma ve yeni fikir üretebilme becerisi. 5
3 Disiplinler arası işbirliği içinde çalışabilme becerisi. 5
4 Uzmanlık alanındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri yakından takip edebilme becerisi. 5
5 Uzmanlık alanında ulusal ve uluslar arası iletişim kurabilme becerisi. 5
6 Akademik ve mesleki hayatın gerektirdiği insani davranış ve etik kurallara duyarlı olma. 0
7 Alanlarında uzmanlık düzeyinde alan bilgisi. 5
8 Alanındaki problemleri tanımlayabilme, sınıflandırma, modelleme, çözümleme yetkinliği. 5
9 Alanında teorik ve uygulamalı araştırma yapabilecek metodolojik bilgi ve beceri. 5
10 Paydaş kurumların çalışma alanı ile ilgili bilimsel katkı sağlayabilme becerisi. 5
11 Eğitim-öğretim strateji, ilke, yöntem ve tekniklerini tanıma ve uygulama becerisi. 0
12 Bilimsel bilgi ve birikim ve tecrübelerini ülke kalkınmasında kullanma görev ve sorumluluk becerisi. 0
13 Felsefe ve Din Bilimleri ile ilgili metodolojik bilgiye sahip olma. 0
14 Bilimsel veya grup çalışmaları yaparak bilimsel araştırma tekniklerine ve etik kurallarına uygun olarak bilimsel bilgi üretebilme yetkinliği. 5
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 50
Kısa Sınav 0 0
Ödev 1 50
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
TOPLAM 100
Yıliçinin Başarıya Oranı 50
Finalin Başarıya Oranı 50
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Ödevler 6 8 48
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 15 15
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 25 25
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 172    
Dersin Akts Kredisi 6    
Ders Notu
Diğer Kaynaklar * Bilim Felsefesi, Cemal Yıldırım, Remzi Kitapevi. * Felsefe Tarihi, Macit Gökberk, Remzi Kitapevi. * Bilimsel devrimlerin Yapısı, Thomas Kuhn.
Materyal
Dökümanlar
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri
Konferanslar, Uygulamalı Dersler, Sunumlar, Seminerler, Projeler, Laboratuar Uygulamaları(gerekirse)