Ders Adı Kafkasya Toplumları
Ders Kodu 02SOS5109
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisansüstü
Yıl Hazırlık
Dönem 2.Yarıyıl
AKTS 6
Dersi Veren(ler) 1-Metin Özkul
Dersin Yardımcıları
Dersin Öğrenme Çıktıları 1.Teorik yaklaşımları, farklı sosyal öznelerin günlük yaşam pratiği ile ilişkilendirerek devlet-toplum, toplum-birey, sosyal yapı-sosyal özne olma durumu arasındaki ilişkileri çok boyutlu olarak düşünebilmek ve analiz edebilmek. 2.Sosyolojide teorinin rolünü ve teorik yaklaşımların sosyal analizlerde, araştırma ve uygulamalarda nasıl kullanıldığını kavramak. 3.Sosyal yapılar, sosyal aktörler ve kültür arasındaki ilişkileri kapsayan teorik tartışmalar hakkında bilgi ve anlayış kazanmak. 4.Kendisi ve kendi yeterlikleri hakkında farkındalık, eleştirel düşünebilme yeteneğini kazanmak. 5.Sosyolojinin temel kavram, kuram ve bilgilerini genişletilmesi ve derinleştirilerek bilimsel araştırmaya dayalı yorumlama yeteneklerini kazanmak.
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
-
Dersin İçeriği Kafkas coğrafyası. Kafkaslarda medeniyetler. Kafkasya?da milletler ve etnik gruplar. Kafkasya?da dinler ve dinsel azınlıklar. Tarihsel süreçte Kafkas halkları. Kafkaslarda Türkler. Kafkaslardan Türkiye?ye göçler.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Hedefleri Sovyetler Birliğinin dağılmasından sonra bağımsız ve yarı bağımsız toplumların yapısını incelemek, modernleşme teorileri açısından batı tipi toplum yapılarıyla karşılaştırmak ve bu toplumların diğer toplumsal özellikleri ile batı tipi toplumsal yapılanma sürecinde karşılaştıkları sorunları irdelemek.
Dersin Amacı Sovyetler Birliğinin dağılmasından sonra bağımsız ve yarı bağımsız toplumların yapısını incelemek, modernleşme teorileri açısından batı tipi toplum yapılarıyla karşılaştırmak ve bu toplumların diğer toplumsal özellikleri ile batı tipi toplumsal yapılanma sürecinde karşılaştıkları sorunları irdelemek.
WorkPlacement Kullanılmamaktadır
Hafta Konular  
1 Kafkasya bölgesinin genel fiziki özellikleri
  Ön Hazırlık: B.Günay, Avrupa?dan Asya?ya Sorunlu Türk Bölgeleri, IQ Kültür ve Sanat Yay., İstanbul, Mayıs 2005., M.Saray, Türk Dünyasına Bakışlar, O.Kavuncu, Türk Dünyası İki Yüzyılın Arasında, Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi, Avrasya Dosyası Dergisi.
2 Kafkasya bölgesinde nüfus dağılımı
  Ön Hazırlık: B.Günay, Avrupa?dan Asya?ya Sorunlu Türk Bölgeleri, IQ Kültür ve Sanat Yay., İstanbul, Mayıs 2005., M.Saray, Türk Dünyasına Bakışlar, O.Kavuncu, Türk Dünyası İki Yüzyılın Arasında, Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi, Avrasya Dosyası Dergisi.
3 Kafkasya bölgesinin sosyo ekonomik potansiyeli
  Ön Hazırlık: B.Günay, Avrupa?dan Asya?ya Sorunlu Türk Bölgeleri, IQ Kültür ve Sanat Yay., İstanbul, Mayıs 2005., M.Saray, Türk Dünyasına Bakışlar, O.Kavuncu, Türk Dünyası İki Yüzyılın Arasında, Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi, Avrasya Dosyası Dergisi.
4 Kafkasya bölgesinin stratejik önemi I
  Ön Hazırlık: B.Günay, Avrupa?dan Asya?ya Sorunlu Türk Bölgeleri, IQ Kültür ve Sanat Yay., İstanbul, Mayıs 2005., M.Saray, Türk Dünyasına Bakışlar, O.Kavuncu, Türk Dünyası İki Yüzyılın Arasında, Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi, Avrasya Dosyası Dergisi.
5 Kafkasya Bölgesinin stratejik önemi II
  Ön Hazırlık: B.Günay, Avrupa?dan Asya?ya Sorunlu Türk Bölgeleri, IQ Kültür ve Sanat Yay., İstanbul, Mayıs 2005., M.Saray, Türk Dünyasına Bakışlar, O.Kavuncu, Türk Dünyası İki Yüzyılın Arasında, Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi, Avrasya Dosyası Dergisi.
6 Kafkasya bölgesinin etnik yapısı
  Ön Hazırlık: B.Günay, Avrupa?dan Asya?ya Sorunlu Türk Bölgeleri, IQ Kültür ve Sanat Yay., İstanbul, Mayıs 2005., M.Saray, Türk Dünyasına Bakışlar, O.Kavuncu, Türk Dünyası İki Yüzyılın Arasında, Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi, Avrasya Dosyası Dergisi.
7 Kafkasya bölgesinde dini inançlar
  Ön Hazırlık: B.Günay, Avrupa?dan Asya?ya Sorunlu Türk Bölgeleri, IQ Kültür ve Sanat Yay., İstanbul, Mayıs 2005., M.Saray, Türk Dünyasına Bakışlar, O.Kavuncu, Türk Dünyası İki Yüzyılın Arasında, Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi, Avrasya Dosyası Dergisi.
8 Arasınav
  Ön Hazırlık: Arasınav
9 Kafkasya bölgesin
  Ön Hazırlık: B.Günay, Avrupa?dan Asya?ya Sorunlu Türk Bölgeleri, IQ Kültür ve Sanat Yay., İstanbul, Mayıs 2005., M.Saray, Türk Dünyasına Bakışlar, O.Kavuncu, Türk Dünyası İki Yüzyılın Arasında, Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi, Avrasya Dosyası Dergisi.
10 Kafkasya bölgesinde devlet ve yönetim yapıları
  Ön Hazırlık: B.Günay, Avrupa?dan Asya?ya Sorunlu Türk Bölgeleri, IQ Kültür ve Sanat Yay., İstanbul, Mayıs 2005., M.Saray, Türk Dünyasına Bakışlar, O.Kavuncu, Türk Dünyası İki Yüzyılın Arasında, Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi, Avrasya Dosyası Dergisi.
11 Kafkasya bölgesinde ekonomik ve ticari yapı
  Ön Hazırlık: B.Günay, Avrupa?dan Asya?ya Sorunlu Türk Bölgeleri, IQ Kültür ve Sanat Yay., İstanbul, Mayıs 2005., M.Saray, Türk Dünyasına Bakışlar, O.Kavuncu, Türk Dünyası İki Yüzyılın Arasında, Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi, Avrasya Dosyası Dergisi.
12 Kafkasya bölgesi ve uluslararası ilişkiler
  Ön Hazırlık: B.Günay, Avrupa?dan Asya?ya Sorunlu Türk Bölgeleri, IQ Kültür ve Sanat Yay., İstanbul, Mayıs 2005., M.Saray, Türk Dünyasına Bakışlar, O.Kavuncu, Türk Dünyası İki Yüzyılın Arasında, Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi, Avrasya Dosyası Dergisi.
13 Kafkasya bölgesinde etnik ve siyasi sorunlar
  Ön Hazırlık: B.Günay, Avrupa?dan Asya?ya Sorunlu Türk Bölgeleri, IQ Kültür ve Sanat Yay., İstanbul, Mayıs 2005., M.Saray, Türk Dünyasına Bakışlar, O.Kavuncu, Türk Dünyası İki Yüzyılın Arasında, Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi, Avrasya Dosyası Dergisi.
14 Kafkasya bölgesinin uluslararası öne çıkan sorunları
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Sosyolojinin temel kavram, kuram ve bilgilerini genişletilmesi ve derinleştirilerek bilimsel araştırmaya dayalı yorumlama yeteneklerini kazanmak. 1
2 Sosyolojide teorinin rolünü ve teorik yaklaşımların sosyal analizlerde, araştırma ve uygulamalarda nasıl kullanıldığını kavramak 2
3 Alan bilgisine bağlı olarak bir olguyu veya olayı araştırma ve bunu rapor etme yeteneğini kazanmak 3
4 Sosyal yapılar, sosyal aktörler ve kültür arasındaki ilişkileri kapsayan teorik tartışmalar hakkında bilgi ve anlayış kazanmak. 3
5 Kendisi ve kendi yeterlikleri hakkında farkındalık, eleştirel düşünebilme yeteneğini kazanmak. 4
6 Bilgi ve becerilerini disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışmalarında uygulayabilmek. 4
7 Teorik yaklaşımları, farklı sosyal öznelerin günlük yaşam pratiği ile ilişkilendirerek devlet-toplum, toplum-birey, sosyal yapı-sosyal özne olma durumu arasındaki ilişkileri çok boyutlu olarak düşünebilmek ve analiz edebilmek. 5
8 Türkçe sözlü ve yazılı iletişim becerilerini ve en az bir yabancı dilde yazılı iletişim yeteneğini geliştirmek. 4
9 Saha araştırma süreçlerini ve elde edilen verilerin nicel ve nitel araştırma teknikleriyle bilimsel ve etik değerleri göz önüne alarak, araştırma sürecini denetleme yetisini kazandırmak. 3
10 Sosyolojik bir araştırma yürütebilmek için gerekli olan ileri istatistik bilgilerini ve bilgisayar becerilerini kazanmak. 2
11 Sosyolojik araştırmaların etik sorunlarının farkında olmak. 3
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 80
Kısa Sınav 0 0
Ödev 1 20
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
TOPLAM 100
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Ödevler 1 25 25
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 30 30
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 30 30
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 169    
Dersin Akts Kredisi 6    
Ders Notu B.Günay, Avrupa?dan Asya?ya Sorunlu Türk Bölgeleri, IQ Kültür ve Sanat Yay., İstanbul, Mayıs 2005.,
Diğer Kaynaklar M.Saray, Türk Dünyasına Bakışlar, O.Kavuncu, Türk Dünyası İki Yüzyılın Arasında, Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi, Avrasya Dosyası Dergisi.
Materyal
Dökümanlar Yok
Ödevler Dönem içinde belirlenecektir.
Sınavlar Yok
Materyal Diğer Bulunmamaktadır.
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri
Konferanslar, Uygulamalı Dersler, Sunumlar, Seminerler, Projeler, Laboratuar Uygulamaları(gerekirse)