Ders Adı Türkiye'de Eğitim Politikaları
Ders Kodu 02SOS5152
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisansüstü
Yıl Hazırlık
Dönem 2.Yarıyıl
AKTS 6
Dersi Veren(ler) 3-H. Eylem KAYA
Dersin Yardımcıları
Dersin Öğrenme Çıktıları Eğitimin ve eğitim politikalarının toplumsal fonksiyonunu öğrenmek Eğitim, toplum ve politika İlişkilerini çözümleyebilmek
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
-
Dersin İçeriği Eğitim, Eğitim Politikaları, Küreselleşme, Eğitim-Toplum İlişkisi, Toplumsal Değişimde Eğitim
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Hedefleri Toplumsal gelişim ve değişimde Eğitimin rolünün anlaşılması Kuramsal ve uygulama çerçevesi içerisinde Sosyoloji ve Eğitim ilişkisinin anlaşılması
Dersin Amacı Bu derste, farklı sosyolojik kuram ve yaklaşımlar doğrultusunda eğitim alanındaki çoğu güncel konu ve sorunların değerlendirilmesinin yanı sıra, Türkiye’de dönemsel olarak uygulanan eğitim politikalarının, bu alana dair yapılmış çeşitli ampirik araştırmalardan derlenen farklı örneklerin karşılaştırılarak tartışılması bağlamında ele alınması amaçlanmaktadır.
WorkPlacement Eğitim, Eğitim Politikaları, Küreselleşme, Eğitim-Toplum İlişkisi, Toplumsal Değişimde Eğitim
Hafta Konular  
1 Fatma Gök, ?75 Yılda İnsan Yetiştirme, Eğitim ve Devlet?, 75 Yılda Eğitim, İstanbul: Tarih Vakfı Yay., 1999, s. 1-8.
  Ön Hazırlık: Eğitim Politikalarına ilişkin Bieysel Ön hazrlık yaparak derse gelmek
2 Mine Tan, ?Eğitim Sosyolojisinde Değişik Yaklaşımlar - İşlevci Paradigma ve Çatışmacı Paradigma?, AÜEBF Dergisi, Cilt:23, Sayı: 2, 1990, s. 557-571. Mine Tan, ?Eğitsel Fırsat Eşitliği? (Sosyolojik Bir Kavram Olarak Gelişimi)?, AÜEBF Dergisi, s. 245-259.
  Ön Hazırlık: Eğitim Politikalarına ilişkin Bieysel Ön hazrlık yaparak derse gelmek
3 Kemal İnal, ?Sosyolojik Açıdan Yorumcu Paradigma ve Eğitime Uygulanması?, AÜEBF Dergisi, Cilt: 27, Sayı: 1, 1994, s. 219-242. Kemal İnal, ?Eğitim Sosyolojisinde Yorumcu Paradigmanın Eleştirisi?, AÜEBF Dergisi, Cilt: 27, Sayı: 2, 1994, s.679-690.
  Ön Hazırlık: Eğitim Politikalarına ilişkin Bieysel Ön hazrlık yaparak derse gelmek
4 Songül Sallan Gül, "Sosyolojik Bakışla Köy Enstitüleri", Yeniden İmece, Üç aylık Eğitim, Bilim Sanat ve Kültür Dergisi, Say 9, Kasım 2005,s. 53-57. Hüseyin Gül, ve Songül Sallan Gül, " Cumhuriyet'in Kültür Devrimlerini Okumak", Yeniden İmece, Üç Aylık Eğitim, Bilim Sanat ve Kültür Dergisi, Sayı 16, Eylül, s. 44-50.
  Ön Hazırlık: Eğitim Politikalarına ilişkin Bieysel Ön hazrlık yaparak derse gelmek
5 Songül Sallan Gül ve Songül Boybeyi, ?Cumhuriyet Aydınlanmasının Kısa Tarihi: Köy Enstitülerini Çevreleyen Tarihsel ve Toplumsal Koşullar ve Bugüne Çıkarsamalar?, Toplum ve Demokrasi, Yıl: 2, Sayı: 3, s.67-93. Fevzi Öz, ?Eğitimde Reform Arayışları ve Köy Esntitüleri?, SDÜ Eğitimde Reform ve Finans Sorunu Sempozyumu Bildiriler Kitabı, s.52-55.
  Ön Hazırlık: Eğitim Politikalarına ilişkin Bieysel Ön hazrlık yaparak derse gelmek
6 Nazife Güngör, Cumhuriyet, Aydınlanma ve Köy Enstitüleri?, SDÜ Eğitimde Reform ve Finans Sorunu Sempozyumu Bildiriler Kitabı, s.58-63. Pakize Türkoğlu, ? Köy Enstitülerinin Dünya Eğitimine Getirdiği Yeni Katkılar?, SDÜ Eğitimde Reform ve Finans Sorunu Sempozyumu Bildiriler Kitabı,
  Ön Hazırlık: Eğitim Politikalarına ilişkin Bieysel Ön hazrlık yaparak derse gelmek
7 Songül Sallan Gül, "Binyıl Hedeflerinde Türkiye'de Eğitim", Yeniden İmece, Üç aylık Eğitim, Bilim Sanat ve Kültür Dergisi, Say 10, Şubat 2006, s. 41-42. Songül Sallan Gül, ve Hüseyin Gül, "Eğitim Sorunlarımız ve Demokrasi", Yeniden İmece, Üç Aylık Eğitim, Bilim Sanat ve Kültür Dergisi, Sayı 15, Haziran, s. 39-43.
  Ön Hazırlık: Eğitim Politikalarına ilişkin Bieysel Ön hazrlık yaparak derse gelmek
8 Songül Sallan Gül, "Binyıl Hedeflerinde Türkiye'de Eğitim", Yeniden İmece, Üç aylık Eğitim, Bilim Sanat ve Kültür Dergisi, Say 10, Şubat 2006, s. 41-42.
  Ön Hazırlık: Eğitim Politikalarına ilişkin Bieysel Ön hazrlık yaparak derse gelmek
9 Yahya Akyüz, ?Türk Eğitim Tarihi?, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, No: 160, s. 437-449.
  Ön Hazırlık: Eğitim Politikalarına ilişkin Bieysel Ön hazrlık yaparak derse gelmek
10 Fuat Ercan, ?1980?lerde Eğitim Sisteminin Yeniden Yapılanması: Küreselleşme ve Neoliberal Eğitim Politikaları?, 75 Yılda Eğitim, İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları, 1999, s. 23-38. Aykut Acar, ?Eğitim Hizmetlerinde Yeni Liberal Politika ve Uygulamalar: Kamu Hizmeti ve Kamu İstihdamında Dönüşüm Açısından Bir Değerlendirme?, Toplum ve Demokrasi, Yıl:2, Sayı: 3, s. 29-47.
  Ön Hazırlık: Eğitim Politikalarına ilişkin Bieysel Ön hazrlık yaparak derse gelmek
11 Firdevs Gümüşoğlu, ?Ders Kitaplarındaki Cinsiyetçiliğin 80 Yıllık Serüveni?, s.1-12.
  Ön Hazırlık: Eğitim Politikalarına ilişkin Bieysel Ön hazrlık yaparak derse gelmek
12 Ayşe Gündüz Hoşgör, ?Kız Çocuklarının Okullaşmasına Yönelik Var Olan Politikalar ve Önündeki Engeller?, SDÜ Eğitimde Reform ve Finans Sorunu Sempozyumu Bildiriler Kitabı, s.161-175.
  Ön Hazırlık: Eğitim Politikalarına ilişkin Bieysel Ön hazrlık yaparak derse gelmek
13 Fevziye Sayılan, ? Küresel Aktörler (DB ve GATS) ve Eğitimde Neo-Liberal Dönüşüm?, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
  Ön Hazırlık: Eğitim Politikalarına ilişkin Bieysel Ön hazrlık yaparak derse gelmek
14 Genel Değerlendirme
  Ön Hazırlık: Öz Değerlendirme
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Sosyolojinin temel kavram, kuram ve bilgilerini genişletilmesi ve derinleştirilerek bilimsel araştırmaya dayalı yorumlama yeteneklerini kazanmak. 5
2 Sosyolojide teorinin rolünü ve teorik yaklaşımların sosyal analizlerde, araştırma ve uygulamalarda nasıl kullanıldığını kavramak 1
3 Alan bilgisine bağlı olarak bir olguyu veya olayı araştırma ve bunu rapor etme yeteneğini kazanmak 1
4 Sosyal yapılar, sosyal aktörler ve kültür arasındaki ilişkileri kapsayan teorik tartışmalar hakkında bilgi ve anlayış kazanmak. 1
5 Kendisi ve kendi yeterlikleri hakkında farkındalık, eleştirel düşünebilme yeteneğini kazanmak. 1
6 Bilgi ve becerilerini disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışmalarında uygulayabilmek. 1
7 Teorik yaklaşımları, farklı sosyal öznelerin günlük yaşam pratiği ile ilişkilendirerek devlet-toplum, toplum-birey, sosyal yapı-sosyal özne olma durumu arasındaki ilişkileri çok boyutlu olarak düşünebilmek ve analiz edebilmek. 1
8 Türkçe sözlü ve yazılı iletişim becerilerini ve en az bir yabancı dilde yazılı iletişim yeteneğini geliştirmek. 1
9 Saha araştırma süreçlerini ve elde edilen verilerin nicel ve nitel araştırma teknikleriyle bilimsel ve etik değerleri göz önüne alarak, araştırma sürecini denetleme yetisini kazandırmak. 1
10 Sosyolojik bir araştırma yürütebilmek için gerekli olan ileri istatistik bilgilerini ve bilgisayar becerilerini kazanmak. 1
11 Sosyolojik araştırmaların etik sorunlarının farkında olmak. 1
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 60
Kısa Sınav 0 0
Ödev 2 40
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
TOPLAM 100
Yıliçinin Başarıya Oranı 50
Finalin Başarıya Oranı 50
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Ödevler 1 25 25
Sunum 1 2 2
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 30 30
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 30 30
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 171    
Dersin Akts Kredisi 6    
Ders Notu Fatma Gök, ?75 Yılda İnsan Yetiştirme, Eğitim ve Devlet?, 75 Yılda Eğitim, İstanbul: Tarih Vakfı Yay., 1999, s. 1-8. Mine Tan, ?Eğitim Sosyolojisinde Değişik Yaklaşımlar - İşlevci Paradigma ve Çatışmacı Paradigma?, AÜEBF Dergisi, Cilt:23, Sayı: 2, 1990, s. 557-571. Mine Tan, ?Eğitsel Fırsat Eşitliği? (Sosyolojik Bir Kavram Olarak Gelişimi)?, AÜEBF Dergisi, s. 245-259. Kemal İnal, ?Sosyolojik Açıdan Yorumcu Paradigma ve Eğitime Uygulanması?, AÜEBF Dergisi, Cilt: 27, Sayı: 1, 1994, s. 219-242. Kemal İnal, ?Eğitim Sosyolojisinde Yorumcu Paradigmanın Eleştirisi?, AÜEBF Dergisi, Cilt: 27, Sayı: 2, 1994, s.679-690. Songül Sallan Gül, "Sosyolojik Bakışla Köy Enstitüleri", Yeniden İmece, Üç aylık Eğitim, Bilim Sanat ve Kültür Dergisi, Say 9, Kasım 2005,s. 53-57. Hüseyin Gül, ve Songül Sallan Gül, " Cumhuriyet'in Kültür Devrimlerini Okumak", Yeniden İmece, Üç Aylık Eğitim, Bilim Sanat ve Kültür Dergisi, Sayı 16, Eylül, s. 44-50. Songül Sallan Gül ve Songül Boybeyi, ?Cumhuriyet Aydınlanmasının Kısa Tarihi: Köy Enstitülerini Çevreleyen Tarihsel ve Toplumsal Koşullar ve Bugüne Çıkarsamalar?, Toplum ve Demokrasi, Yıl: 2, Sayı: 3, s.67-93. Fevzi Öz, ?Eğitimde Reform Arayışları ve Köy Esntitüleri?, SDÜ Eğitimde Reform ve Finans Sorunu Sempozyumu Bildiriler Kitabı, s.52-55. Nazife Güngör, Cumhuriyet, Aydınlanma ve Köy Enstitüleri?, SDÜ Eğitimde Reform ve Finans Sorunu Sempozyumu Bildiriler Kitabı, s.58-63. Pakize Türkoğlu, ? Köy Enstitülerinin Dünya Eğitimine Getirdiği Yeni Katkılar?, SDÜ Eğitimde Reform ve Finans Sorunu Sempozyumu Bildiriler Kitabı, s.. Songül Sallan Gül, "Binyıl Hedeflerinde Türkiye'de Eğitim", Yeniden İmece, Üç aylık Eğitim, Bilim Sanat ve Kültür Dergisi, Say 10, Şubat 2006, s. 41-42. Songül Sallan Gül, ve Hüseyin Gül, "Eğitim Sorunlarımız ve Demokrasi", Yeniden İmece, Üç Aylık Eğitim, Bilim Sanat ve Kültür Dergisi, Sayı 15, Haziran, s. 39-43. Yahya Akyüz, ?Türk Eğitim Tarihi?, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, No: 160, s. 437-449. Fuat Ercan, ?1980?lerde Eğitim Sisteminin Yeniden Yapılanması: Küreselleşme ve Neoliberal Eğitim Politikaları?, 75 Yılda Eğitim, İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları, 1999, s. 23-38. Aykut Acar, ?Eğitim Hizmetlerinde Yeni Liberal Politika ve Uygulamalar: Kamu Hizmeti ve Kamu İstihdamında Dönüşüm Açısından Bir Değerlendirme?, Toplum ve Demokrasi, Yıl:2, Sayı: 3, s. 29-47. Firdevs Gümüşoğlu, ?Ders Kitaplarındaki Cinsiyetçiliğin 80 Yıllık Serüveni?, s.1-12. Ayşe Gündüz Hoşgör, ?Kız Çocuklarının Okullaşmasına Yönelik Var Olan Politikalar ve Önündeki Engeller?, SDÜ Eğitimde Reform ve Finans Sorunu Sempozyumu Bildiriler Kitabı, s.161-175. Fevziye Sayılan, ? Küresel Aktörler (DB ve GATS) ve Eğitimde Neo-Liberal Dönüşüm?, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
Diğer Kaynaklar Yaşam Boyu Öğrenme ve Yetişkin Eğitimine İlişkin İlgili Kaynaklar
Materyal
Dökümanlar Yaşam Boyu Öğrenme ve Yetişkin Eğitimine İlişkin İlgili Kaynaklar
Ödevler Yaşam Boyu Öğrenme ve Yetişkin Eğitimine İlişkin İlgili Kaynakların Okunması
Sınavlar Final Ödevi
Materyal Diğer Arasınav Sunumu
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri
Konferanslar, Uygulamalı Dersler, Sunumlar, Seminerler, Projeler, Laboratuar Uygulamaları(gerekirse)