Ders Adı Dil Bilimi II
Ders Kodu TDE-410
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 4
Dönem 8.Yarıyıl
AKTS 4
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Ali Osman YALKIN
Dersin Yardımcıları Dr. Öğr. Üyesi Ali Osman YALKIN
Dersin Öğrenme Çıktıları ....................
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Yok. -
Dersin İçeriği Söz diziminde temel kavramlar, sözcükler ve öbekler, karmaşık tümce ve yan tümcecikler, anlam bilimi ve dil bilimi dalları
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Hedefleri ....................
Dersin Amacı Bu dersin amacı, söz diziminde temel kavramlar, sözcükler ve öbekler, karmaşık tümce ve yan tümcecikler, anlam bilimi ve dil bilimi dallarını tanıtmaktır.
WorkPlacement
Hafta Konular  
1 Söz Diziminde Temel Kavramlar
  Ön Hazırlık: Uzun, N. E. (2000). Anaçizgileriyle evrensel dilbilgisi ve Türkçe. Multilingual. Kerimoğlu, C. (2014). Genel dilbilime giriş. Ankara: Pegem Akademi. Demirci, K. (2015). Türkoloji için dilbilim: konular, kavramlar, teoriler. Anı Yayıncılık. Toklu, M. O. (2009). Dilbilime giriş. Akçağ.
2 Söz Diziminde Temel Kavramlar
  Ön Hazırlık: Uzun, N. E. (2000). Anaçizgileriyle evrensel dilbilgisi ve Türkçe. Multilingual. Kerimoğlu, C. (2014). Genel dilbilime giriş. Ankara: Pegem Akademi. Demirci, K. (2015). Türkoloji için dilbilim: konular, kavramlar, teoriler. Anı Yayıncılık. Toklu, M. O. (2009). Dilbilime giriş. Akçağ.
3 N. Chomsky ve Evrensel Dilbilgisi
  Ön Hazırlık: Uzun, N. E. (2000). Anaçizgileriyle evrensel dilbilgisi ve Türkçe. Multilingual. Kerimoğlu, C. (2014). Genel dilbilime giriş. Ankara: Pegem Akademi. Demirci, K. (2015). Türkoloji için dilbilim: konular, kavramlar, teoriler. Anı Yayıncılık. Toklu, M. O. (2009). Dilbilime giriş. Akçağ.
4 Üretici-dönüşümsel Dilbilgisi
  Ön Hazırlık: Uzun, N. E. (2000). Anaçizgileriyle evrensel dilbilgisi ve Türkçe. Multilingual. Kerimoğlu, C. (2014). Genel dilbilime giriş. Ankara: Pegem Akademi. Demirci, K. (2015). Türkoloji için dilbilim: konular, kavramlar, teoriler. Anı Yayıncılık. Toklu, M. O. (2009). Dilbilime giriş. Akçağ.
5 Sözcükler ve Öbekler
  Ön Hazırlık: Uzun, N. E. (2000). Anaçizgileriyle evrensel dilbilgisi ve Türkçe. Multilingual. Kerimoğlu, C. (2014). Genel dilbilime giriş. Ankara: Pegem Akademi. Demirci, K. (2015). Türkoloji için dilbilim: konular, kavramlar, teoriler. Anı Yayıncılık. Toklu, M. O. (2009). Dilbilime giriş. Akçağ.
6 Sözcükler ve Öbekler
  Ön Hazırlık: Uzun, N. E. (2000). Anaçizgileriyle evrensel dilbilgisi ve Türkçe. Multilingual. Kerimoğlu, C. (2014). Genel dilbilime giriş. Ankara: Pegem Akademi. Demirci, K. (2015). Türkoloji için dilbilim: konular, kavramlar, teoriler. Anı Yayıncılık. Toklu, M. O. (2009). Dilbilime giriş. Akçağ.
7 Öbek Yapıları
  Ön Hazırlık: Uzun, N. E. (2000). Anaçizgileriyle evrensel dilbilgisi ve Türkçe. Multilingual. Kerimoğlu, C. (2014). Genel dilbilime giriş. Ankara: Pegem Akademi. Demirci, K. (2015). Türkoloji için dilbilim: konular, kavramlar, teoriler. Anı Yayıncılık. Toklu, M. O. (2009). Dilbilime giriş. Akçağ.
8 Öbek Yapıları
  Ön Hazırlık: Uzun, N. E. (2000). Anaçizgileriyle evrensel dilbilgisi ve Türkçe. Multilingual. Kerimoğlu, C. (2014). Genel dilbilime giriş. Ankara: Pegem Akademi. Demirci, K. (2015). Türkoloji için dilbilim: konular, kavramlar, teoriler. Anı Yayıncılık. Toklu, M. O. (2009). Dilbilime giriş. Akçağ.
9 Karmaşık Tümce ve Yan Tümcecikler
  Ön Hazırlık: Uzun, N. E. (2000). Anaçizgileriyle evrensel dilbilgisi ve Türkçe. Multilingual. Kerimoğlu, C. (2014). Genel dilbilime giriş. Ankara: Pegem Akademi. Demirci, K. (2015). Türkoloji için dilbilim: konular, kavramlar, teoriler. Anı Yayıncılık. Toklu, M. O. (2009). Dilbilime giriş. Akçağ.
10 Karmaşık Tümce ve Yan Tümcecikler
  Ön Hazırlık: Uzun, N. E. (2000). Anaçizgileriyle evrensel dilbilgisi ve Türkçe. Multilingual. Kerimoğlu, C. (2014). Genel dilbilime giriş. Ankara: Pegem Akademi. Demirci, K. (2015). Türkoloji için dilbilim: konular, kavramlar, teoriler. Anı Yayıncılık. Toklu, M. O. (2009). Dilbilime giriş. Akçağ.
11 Anlam Bilimi
  Ön Hazırlık: Uzun, N. E. (2000). Anaçizgileriyle evrensel dilbilgisi ve Türkçe. Multilingual. Kerimoğlu, C. (2014). Genel dilbilime giriş. Ankara: Pegem Akademi. Demirci, K. (2015). Türkoloji için dilbilim: konular, kavramlar, teoriler. Anı Yayıncılık. Toklu, M. O. (2009). Dilbilime giriş. Akçağ.
12 Anlam Bilimi
  Ön Hazırlık: Uzun, N. E. (2000). Anaçizgileriyle evrensel dilbilgisi ve Türkçe. Multilingual. Kerimoğlu, C. (2014). Genel dilbilime giriş. Ankara: Pegem Akademi. Demirci, K. (2015). Türkoloji için dilbilim: konular, kavramlar, teoriler. Anı Yayıncılık. Toklu, M. O. (2009). Dilbilime giriş. Akçağ.
13 Dil Bilimi Dalları
  Ön Hazırlık: Uzun, N. E. (2000). Anaçizgileriyle evrensel dilbilgisi ve Türkçe. Multilingual. Kerimoğlu, C. (2014). Genel dilbilime giriş. Ankara: Pegem Akademi. Demirci, K. (2015). Türkoloji için dilbilim: konular, kavramlar, teoriler. Anı Yayıncılık. Toklu, M. O. (2009). Dilbilime giriş. Akçağ.
14 Dil Bilimi Dalları
  Ön Hazırlık: Uzun, N. E. (2000). Anaçizgileriyle evrensel dilbilgisi ve Türkçe. Multilingual. Kerimoğlu, C. (2014). Genel dilbilime giriş. Ankara: Pegem Akademi. Demirci, K. (2015). Türkoloji için dilbilim: konular, kavramlar, teoriler. Anı Yayıncılık. Toklu, M. O. (2009). Dilbilime giriş. Akçağ.
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Türk Dili ve Edebiyatı’nın başlangıçtan bugüne kadarki gelişimi ve tarihçesi hakkında, bu konuda hazırlanan güncel kaynaklardan da yararlanarak ileri düzeyde bilgi sahibi olur. 5
2 Eski harflerle yazılmış edebî metinleri, bu konuya dair hazırlanmış eski ve yeni kaynaklardaki bilgilerden de yararlanarak okuma, yazma ve anlama bilgisi edinir. 4
3 Dünden bugüne konuyla ilgili ortaya konulmuş kaynaklardan istifade ederek tarihî ve çağdaş Türk lehçe ve şivelerini temel seviyede bilir. 4
4 Klâsik ve güncel kaynaklardaki bilgilerle de destekleyerek Türkiye Türkçesi ağızlarının temel gramer özelliklerini bilir. 4
5 Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilmeye dair bilgi sahibi olur. 4
6 Türkçenin lehçelerinin tarihî gelişimi hakkında lisans düzeyinde genel bilgiler edinir. 5
7 Türk Dili ve Edebiyatı alanında ileri seviyede edindiği teorik ve uygulamalı bilgileri kullanabilir ve böylece dünden bugüne kaleme alınan edebî eserleri, hem edebiyat hem de dil açısından yorumlayabilir, değerlendirebilir. 5
8 Öğrenciler Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili internet üzerinden erişim sağlayabilme, bütün ciddi ve akademik kaynaklardaki bilgilere ulaşma becerisi edinir. 5
9 Türk Dili ve Edebiyatı alanında hazırlayacağı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir veya grup çalışmalarına katılabilir. 5
10 Türk Dili ve Edebiyatı alanında eski ve yeni harfli metinlerin anlaşılması, klâsik ve/veya modern teorilerle dil ve edebiyat açısından incelenmesi, alana dair sözlü metinlerin derlenmesi gibi konularda karşılaşılan sorunları hem bireysel olarak çözebilme hem de bu tür çalışmaların grup hâlinde yapılması durumunda ekibin bir üyesi sıfatıyla sorumluluk alabilir. 5
11 Türkçeyi hem yazılı hem de sözlü olarak etkin ve doğru kullanabilir. 5
12 Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili kişi ve kurumlara düşüncelerini, önerilerini yazılı ve sözlü olarak başarıyla aktarabilir. 5
13 Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve hem doğrudan alana dair hem de alanla ilgili diğer hususlarda yaşam boyu öğrenme bilinci edinir. 5
14 Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla alâkalı verileri toplamada, yorumlamada, uygulamada ve elde ettiği sonuçları paylaşmada millî, ilmî ve ahlâkî değerlere uygun hareket eder. 5
15 0
16 0
17 0
18 0
19 0
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 100
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
TOPLAM 100
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 40 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 60
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 128    
Dersin Akts Kredisi 4    
Ders Notu Uzun, N. E. (2000). Anaçizgileriyle evrensel dilbilgisi ve Türkçe. Multilingual. Kerimoğlu, C. (2014). Genel dilbilime giriş. Ankara: Pegem Akademi. Demirci, K. (2015). Türkoloji için dilbilim: konular, kavramlar, teoriler. Anı Yayıncılık. Toklu, M. O. (2009). Dilbilime giriş. Akçağ.
Diğer Kaynaklar Uzun, N. E. (2000). Anaçizgileriyle evrensel dilbilgisi ve Türkçe. Multilingual. Kerimoğlu, C. (2014). Genel dilbilime giriş. Ankara: Pegem Akademi. Demirci, K. (2015). Türkoloji için dilbilim: konular, kavramlar, teoriler. Anı Yayıncılık. Toklu, M. O. (2009). Dilbilime giriş. Akçağ.
Materyal
Dökümanlar Uzun, N. E. (2000). Anaçizgileriyle evrensel dilbilgisi ve Türkçe. Multilingual. Kerimoğlu, C. (2014). Genel dilbilime giriş. Ankara: Pegem Akademi. Demirci, K. (2015). Türkoloji için dilbilim: konular, kavramlar, teoriler. Anı Yayıncılık. Toklu, M. O. (2009). Dilbilime giriş. Akçağ.
Ödevler ...
Sınavlar ...
Materyal Diğer ...
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri
Konferanslar, Uygulamalı Dersler, Sunumlar, Seminerler, Projeler, Laboratuar Uygulamaları(gerekirse)