Ders Adı Fıkıh Külli Kaideler
Ders Kodu ILA-540
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 3
Dönem 6.Yarıyıl
AKTS 2
Dersi Veren(ler) 2-Adnan KOŞUM 3-Ünal YERLİKAYA
Dersin Yardımcıları Yıldız DEMİR Ahmet Muhammet PEŞE Serap Nurhan ÇAM
Dersin Öğrenme Çıktıları Fıkıh genel ilkelerini tanır Genel ilkeler doğrultusunda günümüzde ortaya çıkan meselelere dair çözümler üretir. Genel ilkelerin istisnalarını tanır. Farklı hukuk sistemlerine ait genel ilkelerle mukayeseler yapar.
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
-
Dersin İçeriği Küllî Kaide kavramı ve ilgili terminolojinin tanıtımı, küllî kaidelerin istisnaları, kavaid literatürünün tarihî gelişimi, küllî kaidelerin modern hukukta uygulama örneklerinin gösterilmesi
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Hedefleri
Dersin Amacı İslam Hukukunda Küllî Kaide kavramını öğrenme, küllî kaidelere ilişkin kavaid literatürünü tanıma ve söz konusu kaidelerin uygulama örneklerini görme dersin başlıca amacıdır.
WorkPlacement
Hafta Konular  
1 Küllî Kaideler: Kavramsal Analiz ve Terimleşme Süreci
  Ön Hazırlık: İslam Hukuku El Kitabı, Edt. Talip TÜRCAN; Günümüz Fıkıh Problemleri, Edt. Hacı Mehmet Günay
2 Küllî Kaide Kavramı ve İlişkili Kavramlar
  Ön Hazırlık: İslam Hukuku El Kitabı, Edt. Talip TÜRCAN; Günümüz Fıkıh Problemleri, Edt. Hacı Mehmet Günay
3 Küllî Kaidelerin Kaynakları
  Ön Hazırlık: İslam Hukuku El Kitabı, Edt. Talip TÜRCAN; Günümüz Fıkıh Problemleri, Edt. Hacı Mehmet Günay
4 Kavaid Literatürü ve Tarihî Gelişimi : Oluşum Dönemi
  Ön Hazırlık: İslam Hukuku El Kitabı, Edt. Talip TÜRCAN; Günümüz Fıkıh Problemleri, Edt. Hacı Mehmet Günay
5 Kavaid Literatürünün Tarihî Gelişimi : Mecelle'ye Kadar Olan Dönem
  Ön Hazırlık: İslam Hukuku El Kitabı, Edt. Talip TÜRCAN; Günümüz Fıkıh Problemleri, Edt. Hacı Mehmet Günay
6 Kavaid Literatürünün Tarihî Gelişimi: Mecelle'den Günümüzü Kadar Olan Dönem
  Ön Hazırlık: İslam Hukuku El Kitabı, Edt. Talip TÜRCAN; Günümüz Fıkıh Problemleri, Edt. Hacı Mehmet Günay
7 Küllî Kaidelerin Özellikleri
  Ön Hazırlık: İslam Hukuku El Kitabı, Edt. Talip TÜRCAN; Günümüz Fıkıh Problemleri, Edt. Hacı Mehmet Günay
8 Vize
9 Küllî Kaidelerin İşlevi
  Ön Hazırlık: İslam Hukuku El Kitabı, Edt. Talip TÜRCAN; Günümüz Fıkıh Problemleri, Edt. Hacı Mehmet Günay
10 Küllî Kaidelerin İstisnaları
  Ön Hazırlık: İslam Hukuku El Kitabı, Edt. Talip TÜRCAN; Günümüz Fıkıh Problemleri, Edt. Hacı Mehmet Günay
11 Küllî Kaideler ile Fıkıh Usûlü Kaidelerinin Mukayesesi, Küllî Kaidelerin Fıkıh Usûlünde Kullanılması
  Ön Hazırlık: İslam Hukuku El Kitabı, Edt. Talip TÜRCAN; Günümüz Fıkıh Problemleri, Edt. Hacı Mehmet Günay
12 Mecelle-i Ahkamı Adliyye ve 99 Küllî Kaide
  Ön Hazırlık: İslam Hukuku El Kitabı, Edt. Talip TÜRCAN; Günümüz Fıkıh Problemleri, Edt. Hacı Mehmet Günay
13 Küllî Kaideler: Örnek ve Uygulama
  Ön Hazırlık: İslam Hukuku El Kitabı, Edt. Talip TÜRCAN; Günümüz Fıkıh Problemleri, Edt. Hacı Mehmet Günay
14 Küllî Kaideler: Örnek ve Uygulama
  Ön Hazırlık: İslam Hukuku El Kitabı, Edt. Talip TÜRCAN; Günümüz Fıkıh Problemleri, Edt. Hacı Mehmet Günay
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Toplumun din hizmeti ve din eğitimi ihtiyacına cevap verebilecek bilgi ve becerileri kazanır. 3
2 İslam dinini temel kaynaklarından araştırabilecek düzeyde Arapça bilgisine sahip olur. 4
3 Alanındaki bilimsel araştırmaları takip edip kullanabilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil (Batı dili) bilgisine sahip olur. 4
4 Din-birey-toplum ilişkilerini doğru bir şekilde anlama ve anlamlandırma yeteneği kazanır. 5
5 Toplumun dinî sosyal hizmet, dinî danışmanlık ve rehberlik ihtiyacına yönelik farkındalık, mesleki bilgi ve beceri sahibi olur. 4
6 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme ihtiyaçlarını belirleyebilme ve öğrenme süreçlerini programlama ve yönlendirebilme bilgi ve becerisine sahip olur. 4
7 Teoloji ve din bilimleri alanındaki kavramları, düşünceleri, problemleri tanımlayabilme, bilimsel yöntemlerle araştırabilme, verileri sınıflandırma, değerlendirme, yorumlama ve analiz ederek bilimsel sonuçlara ulaşabilme becerisine sahip olur. 5
8 Aktüel dinî meselelere günümüz insanını tatmin edecek düzeyde çözüm üretebilecek bilgi ve becerilere sahip olur. 5
9 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. 5
10 Çeşitli boyutlarıyla din olgusu ve dinî hayata ilişkin konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilmek; bilgi birikimini ve sorunların çözümüne ilişkin önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetisi kazanır. 4
11 Toplumumuzdaki mezhebî ve dinî farklılıklar karşısında birleştirici, uzlaştırıcı ve hoşgörü temelli bir tutuma sahip olur. 5
12 Günümüz dünyasında yaşanmakta olan dinler ve inanç sistemleri hakkında yeterli bilgi donanımına sahip olur. 5
13 İslam kültür ve medeniyeti hakkında diğer kültür ve medeniyetlerle mukayese edebilecek düzeyde bilgi birikimine sahip olur. 5
14 0
15 0
16 0
17 0
18 0
19 0
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 100
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
TOPLAM 100
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 74    
Dersin Akts Kredisi 2    
Ders Notu İslam Hukuku El Kitabı, Edt. Talip TÜRCAN; Günümüz Fıkıh Problemleri, Edt. Hacı Mehmet Günay
Diğer Kaynaklar İslam Hukuku El Kitabı, Edt. Talip TÜRCAN; Günümüz Fıkıh Problemleri, Edt. Hacı Mehmet Günay
Materyal
Dökümanlar
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri
Konferanslar, Uygulamalı Dersler, Sunumlar, Seminerler, Projeler, Laboratuar Uygulamaları(gerekirse)